Idrett og friluftsliv

Idrett og friluftsliv er en aktiv gruppe som tilbringer mye tid ute i naturen, gjennom alle de fire årstidene. Friluftsliv er valgfaget vårt og mesteparten av praksisen vår foregår ute i naturen.

Et viktig mål er at elevene skal få mestringsopplevelser med naturen som arena. Gjennom disse mestringsopplevelsene vil elevene få økt selvtillit og motivasjon. Denne motivasjonen og selvtilliten vil eleven kunne ta med seg inn i mer tradisjonelle læringssituasjoner. Klasseromsundervisningen vil ha sin plass, men naturen kan med stort hell også brukes som klasserom. Vår faste base vil være på Sollerudstranda, men vi vil regelmessig benytte oss av naturen i Oslo som klasserom. Stormyrhytta i Sørkedalen vil også regelmessig bli brukt.

Elevene vil også få prøvd ut, og lære om et variert utvalg av idretter. Vi vil blant annet bruke tid på idrettene volleyball, discgolf, kajakk, klatring og alpint. Noen andre aktiviteter vi ser for oss å gjennomføre er fjellturer med overnattinger på hytte og i telt, både vinterstid og sommerstid, skiturer, kajakkturer og fisketurer.