Sjøsikkerhet

1.jpeg.jpg

Sjøsikkerhet er et prosjekt bestående av to praktiske deler:

Lettbåter og andunger: Grunnleggende opplæring i seiling og godt sjømannskap. Andunge er en 22-fots åpen seilbåt som er designet for ungdom. Mulighet for båtførerprøven.
Opplagshall og sløydverksted: Elevbedrift som finansierer tokt og drift av utstyr. Elevene høyttrykkspyler, vasker, polerer, stoffer, lakkerer, gjør enkel motorservice og enkle trereparasjoner samt rigger båter for kunder under vinteropplag.
Lettbåter og andunger

Båtene er en arena der elevene lærer samarbeid og gjensidig respekt. Det er lange tradisjoner i Norge for å bruke sjøen som en arena for å motivere ungdom. Dette er noe vi har stor tro på og som vi ønsker å føre videre. Gjennom mestring av oppgaver i småbåter og i andunger bygger vi selvtillit.

Opplagshallen og sløydverksted

Innendørs vinteropplag i oppvarmet hall og tilhørende sløydverksted. Elevene lærer ferdigheter som hjelper dem senere på praktisk linje i videregående opplæring. De får prøve ulike typer håndverk. I tillegg lærer de om regnskap, budsjett, fakturering og kundebehandling. Hallen drives som elevbedrift.

På tokt

To ganger i året drar vi på tokt med båten Dyrafjeld. Det er en gammel ærverdig galeasrigget jakt fra 1889. Elevene knyttes sammen gjennom felles oppgaver ombord. Dette omfatter alt fra tilbereding av sunn og næringsrik kost, oppvask og renhold, til navigasjon, seiling og sikkerhet om bord.  Underveis har vi også fag. Elevene fører logg, beregner vei, fart, tid og deltar i ulike fysiske aktiviteter. De lærer sjømannskap ombord og mange klarer å gjennomføre båtførerprøven på slutten av skolen.

«Jeg er så glad for at jeg begynte her på Sollerudstranda – alt er bra med denne skolen. Vi opplever masse utenfor klasserommet, og det er veldig deilig å være bare ni elever i hver gruppe. Jeg konsentrerer meg mye lettere nå, og jeg savner ikke en gang å bruke telefonen i skoletiden – da blir det ikke noe nettmobbing heller» -Sitat fra 10. klassing

«Jeg ser på skolen som en gave og er så takknemlig for at jeg fikk plass her! Det gjør ingen ting å stå opp tidlig når jeg vet jeg skal hit.» Elev

Bildepresentasjon av Sollerudstranda skole